Hoofdpagina

Vroegere concerten

Contact

Anne Vandewalle (piano)

Zondag 11 januari 2015

Klik hier voor meer foto’s

Onder de titel ‘Feeërieke pianomuziek van Prokofiev en Tsjaikovski’ brengt Anne Vandewalle transcripties uit balletten van deze Russische componisten: Assepoester en Romeo & Julia van Prokofiev en de Notenkraker van Tsjaikovski.

Zoals we nog weten uit het vorige optreden van Anne in de Muziekschuur, heeft ze een bijzondere voorliefde voor het Russische repertoire.

Over het programma dat ze zal brengen zegt ze zelf:

Passie, humor, droom, nostalgie en exaltatie kenmerken deze uitgekozen werken. Ze vormen een universum van doortastende emoties en belevingen. Ze vervoeren ons in de wereld van de kleuren, sprookjes, tovenaars, geliefden en prinsessen. Een gedroomde muzikale ervaring en klankkleur voor de ontdekking van een wonderbaarlijke wereld.

Deze reis naar het feeërieke vangt aan met de stukken van het beroemde Notenkraker-ballet van Tchaïkovsky. De componist herwerkte ze in 1892 voor piano. Deze composities schitteren in hun visuele kracht, de humor die ze doorspekt, evenals door hun vrijgevigheid en gratie. Deze werken maken ons deelachtig aan hun Russische origine — dankzij de folkloristische nationale melodieën — en aan hun sprookjeswereld.

De partituur is een pareltje: ze beroept zich op talrijke melodische interventies en rijke post-romantische harmonieën. Deze combinaties creëren diepgaande emoties. De muziek is magisch, gedragen door een niet aflatende energie en een ritmische bevlogenheid.

Prokofiev’s Romeo en Julia is een uitermate boeiende herwerking van het gelijknamige ballet uit 1937. De muziek van Romeo en Julia is zeer aanlokkelijk en meeslepend omwille van het verhalende karakter. Prokofiev componeerde een uitermate lyrische en levendige muziek op het thema van de absolute doch onmogelijke liefde van de jeugdige minnaars. Humor en geweld wisselen elkaar af. Ze vormen het beklijvende en doortastende karakter van het beroemde doch duistere ‘Montaigu en Capulet’ en diens diverse variaties en van het delicate thema van Julia. Zowel op melodisch, op harmonisch als op ritmisch vlak getuigt dit werk van een grote stilistische frisheid.

Met betrekking tot Assepoester schreef Prokofiev in 1944: “In de muziek heb ik vooral getracht de poëzie van de liefde tussen Assepoester en de Prins te beschrijven, het ontluiken en ontwaken van de liefde, de vele obstakels die haar in de weg lagen en tenslotte de vervulling van de droom.”

Deze transcriptie van het oorspronkelijke ballet behoudt het rijk gekleurde muzikale universum van uitgestrekte nuances en gevarieerde ritmes van de dans en draagt bij tot de magie van dit sprookje.

Deze feeërieke atmosfeer wordt mede ondersteund in het bijtende karakter van de stukken die de stiefzusters aan het woord laten: ‘ruzie’ en ‘pas de châle’. ‘Ruzie’ toont inderdaad sterke gelijkenissen met de agressieve derde beweging van de sonate nr. 7 die in dezelfde periode is geschreven.

De componist draagt zijn ballet op aan Tsjaikovski en schrijft: “... ik beschouw Assepoester niet enkel als een personage uit de sprookjeswereld, maar tevens als een mens van vlees en bloed, die samen met ons leeft en beleeft.”

Geloven in je dromen, ze beleven doorheen de liefde. Enkel de muziek kan zoveel gevoelens uitdrukken!

Meer informatie over Anne Vandewalle vind je op http://www.annevandewalle.com.